www.smalfilmsforum.se

Hem | Blogg | Artiklar | Länkar | Om Smalfilmsforum

Smalfilmens historia

Inledning:
Denna artikel är inriktad på de olika typer av smalfilm som har funnits mot konsumentmarknaden under årens lopp. Men för att få en rättvisande bild över utvecklingen går det inte att hoppa över filmformatet som egentligen startade det hela nämligen 35mm film...

35mm film:
35mm film introducerades 1892 och är format som faktiskt har överlevt enda in till våra dagar som ett standard format för professionell film. 1909 fick 35mm's film ett internationellt erkännande som filmstandard. Det är fortfarande en standard som används av professionella filmare och på biografer över stora delar av världen. Dock har utvecklingen givetvis inte stått stilla, vid introduktionen var 35mm en svartvit film utan ljud. Idag är både ljud och färgfilm givetvis standard.

9,5mm film:
Introducerades 1922 av Pathé Frères och blev ett väldigt populärt i Frankrike och England. Det såldes över 300 000 projektorer under dess glansdagar. En stor skillnad jämför med 8/16mm film var att perforeringshålet satt i mitten av filmen och inte på sidan/sidorna som var standard för 8/16 mm film. 9,5mm var egentligen överlägset 8mm sett till bildkvalitén och motsvarade bildkvalitén hos 16mm. Men det är inte alltid den tekniska aspekten som är avgörande utan oftast vilket format som får marknaden på sin sida och där gick 8mm/16mm segrande ur striden.

16mm/8mm film:
1923 lanserades 16mm filmen av Eastman Kodak vilket skulle vara ett billigare alternativ till 35mm. 1932 kom sedan 8mm filmen, även den av Eastman Kodak. En film som i råfilmsformat fortfarande var 16mm bred men med tätare perforeringshål. Denna film exponerades två gånger i kameran och efter framkallning delades den på längden.

Filmen kom att ha flera olika namn i allmänhetens ögon, Standard 8, Dubbel 8 eller enbart 8mm. Namnet Dubbel 8 kom av att man blev tvungen att vända filmen efter halva inspelningstiden. Total filmlängd var 15meter (2 * 7,5meter) vilket inspelad i standardhastighet på 16bilder per sekund gav en filmlängd på 4,15minuter. Dubbel 8 var vanligen stumfilm men det finns även ett extremt litet antal som dessutom innehåller ljudspår.

Super 8 / Singel 8 film:
1965 kom nästa stora nyhet inom smalfilm när Eastman Kodak introducerade Super 8. Fujifilm låg inte heller på latsidan utan utkom samma år med deras egna alternativ till Super 8 nämligen Singel 8. Filmerna hade samma bredd (8mm) och likadana perforeringshål. Skillnaden mot det gamla formatet(8mm) låg i en större exponeringsyta per bildruta vilket innebar en högre bildkvalitet.

Även Super 8/Singel 8 var 15meter som sin föregångare. Tillskillnad från 8mm som hade en inspelningshastighet som standard på 16bilder/sekund var nu den vanligaste hastigheten 18bilder/sekund vilket gav mer "rörlig" bild som gjorde det behagligare att titta på. Det gick även att spela in i 24bilder/sekund men eftersom det var dyrt med råfilm nöjde dom flesta sig med den lägre hastigheten. Inspelad i 18bilder/sekund räckte filmen till 3minuter 20sekunders inspelning, i 24bilder/sekund räckte filmen till 2minuter 30sekunders inspelning

Filmerna kom också i kassetter vilket medförde en mycket lättare och snabbare laddning i kameran mot tidigare. Många talar t.o.m. om det enklaste laddningssystemet någonsin med en laddningstid på endast ett par sekunder! Kassetterna skiljer sig dock åt mellan Super 8 och Singel 8 men själva råfilmen ser likadan ut med undantag av att Singel 8 filmen har en polyesterbas vilket gör den tunnare och starkare medan Super 8 har en acetatbas.

Ljudfilm:
Både Super 8 & Singel 8 var till att börja med endast stumfilm men 1973 släpptes Super 8 som ljudfilm (Även singel 8 fanns som ljudfilm) Dock krävde ljudfilm speciella kameror och det beräknas att endast 5% av alla Super 8 är ljudfilmer. 1997 slutade Kodak tillverka ljudfilm och 1999 följde Fuji efter och slutade med sin tillverkning av ljudfilm.

Hur det ser ut idag:
Super 8 hade sin storhetstid på 70 & 80-talet men har på senare år nästintill blivit utkonkurrerat av nyare videokameror som är billigare och enklare att använda för vanliga privatpersoner. Dock har Super 8 fortsatt leva kvar bland glada amatörer och även i vissa fall för enklare musikvideor som ett billigare alternativ till 16mm. Men där man endå vill uppnå den speciella looken hos äkta film.

Många trodde att Super 8's dödsstöt kom 2005 när Kodak slutade tillverka Kodachrome 40 (K-40) Det stämmer dock inte. Dess efterföljare Ektachrome 64 tillsammans med en bred flora av andra råfilmer har tagit dess plats och mer därtill. Vilket gör att framtiden för Super 8 ser nu ljusare ut än på väldigt länge. Det går även att få tag i ny råfilm till Singel 8 och vanlig 8mm film dock är det inte lika vanligt.

Skrivet av: Patrik Alexandersson
Redigerad av: Björn Andersson
Publicerad: 2008-05-11
Redigerad: 2008-05-25

Diskutera artikeln i vårt forum