www.smalfilmsforum.se

Hem | Blogg | Artiklar | Länkar | Om Smalfilmsforum

16mm's historia

16 mm filmen introducerades av Eastman Kodak 1923. Tanken var att det skulle bli ett amatörformat som var ett billigare alternativ till 35 mm. 16 mm fanns i sin barndom även tillgänglig i 15 meters laddningskassetter för enkel användning, dock blev det aldrig ett populärt alternativ och försvann med tidens gång. 16 mm var även det första filmformatet som var acetatbaserad istället för nitratbaserad. Acetatfilm, som också kallades för säkerhetsfilm, var till skillnad mot nitratfilm nämligen inte självantändlig och farlig. Vilket underlättade hanteringen avsevärt.

Under 1930-1940-talet blev 16mm ett allt starkare alternativ till 35mm genom möjligheten till optiskt ljud(1932) och framförallt genom introduktionen av färgfilmen Kodachrome(1935). 16mm fick framförallt fäste som ett alternativ för journalfilmer och det bildades även filmbolag som enbart arbetade med 16mm för alla typer av filmjobb.

Även i TV branschen fick 16mm ett starkt fäste för framförallt nyhetsrapportering ute på fältet och övriga program som krävde mobilitet och låga kostnader(Super 16 används även i nutid) Privatpersoner och amatörfotografer fick ett nytt billigare alternativ genom introduktionen av 8 mm som Kodak presenterade 1932.

Standard 16mm/Super 16mm
Det finns både enkel och dubbelperforerad 16 mm film. Enkelperforerad film är det vanligaste och dubbelperforerad är sakta på väg att försvinna. Enkelperforerad film i standardutförande har ett ljudspår istället för den motsatta perforeringen som annars finns där. Standard 16 mm har ett bildförhållande på 1.33. Det finns även ett format som kallas för Super 16.

Super 16 versionen av 16 mm formatet presenterades av Rune Ericsson 1970 skillnaden mot vanlig 16 mm är att nästan hela bredden på enkelperforerad film exponeras vid användning. Sålunda använder man sig då även av utrymmet reserverat för ljudspåret för att istället uppnå en större och vidare bildyta. Bildförhållandet blir då 1.66. Att filma på Super 16 kräver dock en speciell kamera som har ett större bildfönster. Det kan antingen vara en modifierad Standard 16 mm kamera eller en kamera som är tillverkad direkt för Super 16 formatet.

Hur det ser ut idag:
Kodak och Fujifilm är de två stora råfilmstillverkarna av 16 mm film idag. Formatet används fortfarande flitigt inom främst tv serier och reklam. Formatet används även inom spelfilm då filmskapare kan välja att filma på Super 16 mm av ekonomiska skäl för att sedan blåsa upp filmen till 35 mm. När det gäller 16 mm kameror har det funnits flera tillverkare genom åren.

Idag används ofta kameror från Arri eller Aaton vid professionella produktioner. Den förhållandevis goda tillgången av gamla kameror och utrustning gör det även är lätt för amatörer och filmstuderande att göra produktioner på 16 mm formatet.

Skrivet av: Patrik Alexandersson
Skrivet av: Björn Andersson
Publicerad: 2008-06-15

Diskutera artikeln i vårt forum